Hogyan kell gondoskodni a lakókocsiról télen

Kategória: Cikkek Dátum: favorite Látogatottság: 2085

Hogyan kell gondoskodni a lakókocsiról télen

Ha lehetősége van a lakókocsit télen az elektromos hálózatra csatlakoztatni, függetlenül attól, hogy használja vagy parkol a lakókocsival, minden bizonnyal jobb, ha megtámasztja az akkumulátorokat. A lakókocsiban beépített töltő vagy elektromos egység található.

Akumulátor

 

Obytné auto je tak ako iné auto vybavené jedným alebo viacerými akumulátory. Ak auto neprevádzkujeme pravidelne, podľa typu minimálne raz za 14 dní, je potrebné zabezpečiť akumulátora (alebo akumulátorom) pravidelný prísun energie. Je to z toho dôvodu, že dnešné moderné autá vybavená rôznymi alarmy, diaľkovým zamykaním atď. Spotrebúvajú neustále malé množstvo energie, čo môže mať za následok vybitie akumulátora. Potom sa môžu očakávať problémy pri naštartovaní, prípadne zničeniu celého akumulátora. Vybratie akumulátora tak ako sa odporúčalo skôr sa nedá jednoznačne odporučiť, použite príručku k vozidlu od výrobcu. Niektorý výrobca zakazuje zásah do elektrickej inštalácie vrátane vybratie a spätné montáže akumulátora, na ktorý sú napojené ďalšie elektronické systémy, ako riadiaca jednotka motora atď. Vybratie akumulátora a odstavenie by si mohlo vyžiadať následný zásah odbornej dielne, teda mohol by sa očakávať ďalší výdavok.

Dobíjanie

 

Ak máte možnosť pripojiť karavan v zime k elektrickej sieti, a to bez ohľadu na to, či karavan používate alebo odstavuje, určite je výhodnejšie akumulátory podporiť. Je je v karavane vstavaný dobíjač, alebo elektroblok, potom stačí jednoducho pripojiť kábel a nemusíte sa o nič starať. Ak tá možnosť nie je, použite nejaký externý dobíjač, ktorý môže byť trvalo pripojený na akumulátor a sám sa stará o jeho kondíciu. Dobíjač musí umožňovať zimnú prevádzku. Pripojenie dobíjača na akumulátor pravidelne kontrolujte. Automatické dobíjača sa v prípade výpadku prúdu väčšinou automaticky do základného módu a nenabíjajú. Automatický dobíjač CTEK používame na všetky sezónne vozidlá, ktoré majú akumulátor. Pamätajte, ak máte fotovoltaický panel na streche a auto je odstavené pod strechou, tak panel nedobíja.

Vodné systémy a chemické WC

 

V zásade už keď kupujeme auto, už musíme myslieť na to či ho budeme prevádzkovať v zime alebo v lete. Teda chceme ak jazdiť v zime, radšej priplatíme a kupujeme auto s dvojitou podlahou. V dvojitej podlahe sú uložené dôležité systémy, okolo nádrží prechádza rozvody teplovzdušného vykurovania a tým máme zaistené, že v žiadnej nádrži, ani zásobné alebo odpadovej nič nezamrzne a keď zamrzne, veľmi rýchlo po zatomení povolí. Kúpiť auto letné a potom doháňať zimnú prevádzku rôznymi ohrevy nie je úplne ideálne. Najmenší ohrev vody na 12V spotrebuje spravidla okolo 35W, čo sú 3. Teda počas státia taký príkon môže znamenať vybitie a následné poškodenie akumulátora. Takýto spotrebič by sa mohol používať za jazdy, ale na druhú stranu nemôžeme očakávať od 35W ohrievača nejaký zázračný výkon. V podstate je pre neho cieľom, aby voda počas jazdy pri okolitých arktických teplotách nezamrzla.

V zime karavan temperujte

 

Teraz možno ekológovia nebudú súhlasiť, ale ak si kupujeme karavan, Ktorý chceme mať celú zimu pripravený na prevádzku, nenechávajte ho nikdy vychladnúť alebo vymrznúť. Karavanu najviac škodí extrémne rozdiely teplôt spojené s vysokou vlhkosťou a cesta takým karavanom než sa vykúri nie je nič príjemné. Úplne ideálne je, ak môžeme karavan temperovať na nejakú primeranú teplotu treba 5-10 ° C. Dnešné vykurovacie systémy umožňujú pohodlný prevádzku vstavaného kúrenie na elektrinu, prípadne pre plyn použijete časový spínač. Mal som kedysi problém s karavanom pri zimnej odstávke kedy počas dňa vystúpila teplota po nočných mrazoch okolo -12 ° c za ostrého svitu slnka na neuveriteľných + 15 ° C. Na karavanu sa ten prechod prejavil veľmi negatívne. Na celom interiéri sa zrazila voda, ktorá v noci opäť zmrzla a pretože nikto nič netušil na jar povolila a poškodila celý interiér. Skrútený nábytok, plesne v skrinkách a pod posteľou. To celé sa nemôže stať, keď bude vo vnútri karavanu konštatný vlhkosť a teplota. Temperovanie karavanu vyjde lacnejšie ako liečenie podobných škôd.

Nemrznúcej zmesi do WC

 

Nemrznúcej zmesi do vodných systémov sú. Ale opäť sa odvolávam na predchádzajúci odsek, ak budete karavan temperovať, nech je s dvojitou podlahou alebo jednoduchú, nepotrebujete zimné zmes. Rozhodne sa neoplatí nalievať zimnú zmes do odstavených WC, to je lepšie nádoby vyprázdniť a pred použitím znova pripraviť. Pre nádrže pre odpadovú a čerstvú vodu opäť platí, akýkoľvek zásah do systému ako dodatočný ohrev nedáva príliš zmysle. Už pred nákupom by sme mali premýšľať, či náš karavan bude letnú alebo zimnú. Nemrznúca zmes zásadne nepridávame do vody ktorá je určená na pitie, Pridávame ak soľ do odpadovej nádrže, musíme počítať s možným skrátením životnosti rôznych dielov z kovu a gumy úmerne koncentráciu. Ak už to tak robíte treba systém pred odstavením dôkladne prepláchnuť.

Zamŕzanie plynu v bombe?

 

Nezmysel. Kvapalný plyn v našich zemepisných šírkach nemôže zamrznúť. Môžete mať problém so zamrznutím odpareného plynu v regulátora, prípadne s odparovaním planu vo fľaši. U nás si kupujete kvapalný propán bután, prípadne len čistý propán. Každý tento kvapalný plyn má schopnosť sa odparovať a tento odparený plyn potom putuje cez regulátor do vášho spotrebiča. Hovorí sa tomu čerpanie plynnej fázy. Medzitým čo bután potrebuje pre odparenie teplotu nad nulou, propán sa vie odpariť ešte v teplote okolo -42 ° C. Ak kupujete klasickú zmes propán-butánu (40:60 alebo naopak), môže pri poklese teplôt pod nulu dôjsť k tomu, že sa vám z fľaše odparí len propán a bután vo fľaši zostane. Pokiaľ ale teplota opäť stúpne nad nulu, bután sa začne odparovať a môžete ho pokojne ďalej spotrebovávať do vyprázdnenia fľaše

Izolujte!

 

Ak auto temperuje, môžeme ušetriť veľa energie vhodnými izoláciami. Výrobcovia sa snažia a ponúka veľa možností. Zanedbávaná je izolácia strešného okna, potrebná je izolácia plynovej schránky najmä u prívesov. Môžete jednoducho oddeliť obytný priestor od kabíny auta, môžete izolovať predné alebo bočné okná. Na jednej strane veľa energie a vnútorného tepla ušetrí zatiahnutej, na druhú stranu trvalé zatiahnutie spôsobuje unavení vnútorných pružín. Môžeme ale vymyslieť iné riešenie, napríklad použitie silnejších záclon.

Chýba Vám niečo k prezimovaniu Vášho karavanu?

www.karavanworld.sk

 

Vasárnap Hétfő Kedd Szerda Csütörtök Péntek Szombat Január Február Március Április Május Június Július Augusztus Szeptember Október November December